Om Vitaminer

Vitaminer

Vitaminer er næringsstoffer, som kroppen har brug for til en bred vifte af processer, for eksempel til at vedligeholde skelettet, muskulaturen, hud og slimhinder samt til at omdanne fedt, protein og kulhydrater til energi. Vitaminer bidrager også, til at immunsystemet fungerer normalt. Med undtagelse af D-vitamin, kan kroppen ikke selv danne vitaminer og er derfor afhængig af at få det gennem kosten eller gennem kosttilskud.

Her kan du læse om hvorfor det er så vigtigt at få nok vitaminer og hvad de forskellige vitaminer er gode for:

A-Vitamin

A-Vitamin indgår i mange af kroppens funktioner. Det skyldes, at vitamin A spiller en rolle i cellespecialiseringsprocessen og er således vigtig for at regulere, hvordan vores celler vokser. Kroppen består af celler, der vokser, opdeler og dør hele tiden, og på den måde udvikler og opretholder kroppen sig selv.
Vi har også brug for A-vitamin til at vedligeholde normale slimhinder, som i for eksempel næsen, halsen og lungerne. A-vitamin bidrager også til at vedligeholde en normal hud.

B-Vitamin

B-vitamin udgør sammen med C-vitamin de vandopløselige vitaminer. Der er otte forskellige B-vitaminer, hvoraf fem findes i Vitaminbjørne; Niacin (B3), vitamin B6, vitamin B12, biotin og folat. De fungerer som “hjælpestoffer” og indgår i mange forskellige typer reaktioner i kroppen
Fx bidrager B6, B12 og folsyre til immunsystemets normale funktion, og B6, B12, biotin og niacin bidrager til nervesystemets normale funktion. Biotin bidrager til en normal omsætning af makronæringsstoffer, altså metabolisme af kulhydrater, fedtstoffer og proteiner fra fødevarer, der giver os energi.
B-vitaminer arbejder ofte sammen og findes ofte i samme fødevarer. Gode kilder til B-vitamin er korn og kornprodukter, mælk og mejeriprodukter, kød og grøntsager.

C-Vitamin

Den mest berømte funktion af C-vitamin er, at den er en del af dannelsen af bindevæv. Bindevæv er, hvad der blandt andet giver huden vores struktur og holder den op. C-vitamin bidrager til normal dannelse af kollagen, der har betydning for normalt fungerende hud og brusk. C-vitamin er en vandopløselig antioxidant og sammen med E-vitamin bidrager den til at beskytte vores celler mod oxidativt stress. Hertil kommer, at C-vitamin hjælper til at øge optaget af jern i tarmen. Vigtige kilder til C-vitamin er frugt, bær, grøntsager og kartofler.

D-Vitamin

D-vitamin hjælper til at kroppen kan absorbere kalk fra tarmen. Kalk er vigtige byggesten i vores skelet og bidrager til at vedligeholde normale knogler. Et tilstrækkeligt niveau af D-vitamin er således vigtigt for vores knoglestruktur.
D-vitamin er et meget specielt vitamin, fordi kroppen kan lagre det selv, hvis vi opholder os i solen. Solstrålerne forårsager, at D-vitamin dannes i huden. I mange dele af verden er sollys kroppens vigtigste kilde til D-vitamin. Men i Danmark kan der være for lidt sol til, at der dannes tilstrækkelige mængder D-vitamin i huden. D vitamin bidrager til at vedligeholde normale knogler og muskelfunktion. D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, som kun findes i nogle få fødevarer som især fed fisk (laks, ørred, sild, makrel eller hellefisk) og derudover en mindre mængde i æg, kød og nogle mejeriprodukter.

Antioxidanter

Antioxidanter findes typisk naturligt i planter med en masse farve som frugt, bær og grøntsager. Disse giver en beskyttende virkning, fordi de hæmmer de frie radikaler. Frie radikaler er stoffer, der kan angribe vores celler, så de bliver belastede. Frie radikaler dannes kontinuerligt i kroppen, men mængden kan også øges ved ydre belastninger som luftforurening, røg, stress, hård træning og usunde spisevaner. Dette kan forårsage oxidativ stress, hvilket betyder, at kroppen danner flere frie radikaler, end det er i stand til at neutralisere. Derfor har vi brug for antioxidanter, der neutraliserer de frie radikaler. Eksempler på vigtige antioxidanter er E-vitamin og C-vitamin samt polyfenoler (en gruppe antioxidanter) fra frugt og grøntsager.

Vitaminer er vitale stoffer, der er en del af kroppens metabolisme og som skal tilføjes gennem kosten. C-vitamin og E-vitamin bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativt stress.

E-vitamin i den nordiske kost opnås især fra vegetabilske olier, margarine, fuldkornsprodukter, nødder, kerner og æg.